Je používané pre zvýšenie výkonu a optimalizáciu spaľovania v motore. Objemová účinnosť a tým aj účinnosť spaľovacieho motora sa výrazne zlepšia pomocou preplňovania. Okrem toho sa zvyšuje krútiaci moment a výkon. Preplňovaný motor s rovnakým výkonom ako má atmosférický neprepĺňaný, môže mať menšie rozmery a teda aj nižšiu hmotnosť (tzv. downsizing ).
Jadro
turbodúchadla sa skladá z turbínového kolesa s hriadeľom a obežného
kolesa. Turbínové koleso je umiestnené na výfukovej strane a je pevne
spojené s hriadeľom napr.
odporovým zvarom. Obežné koleso je namontované
na druhom konci hriadeľa rotora, najčastejšie skrutkovým spojom.
Výfukové plynu z motora sú smerované cez turbínu, ktorá zrýchľuje rotačný pohyb turbínového kolesa a následne obežného kolesa. Otáčky turbíny závisia na konštrukcii turbodúchadla a motora. V malých turbodúchadlách, turbína dosahuje rýchlosti až 300.000 otáčok za minútu. Aby nedošlo k zničeniu turbodúchadla a motora, je maximálny plniaci tlak vzduchu obvykle obmedzený reguláciou tlaku preplňovania.